top of page
Zoeken
  • Pieter van Gendt

DJ Coos, traditioneel èn avantgarde


Vanuit zijn appartement op de 9e verdieping kijken we uit op de haven van Rotterdam en ik zie de grote brug. 'Lunch je mee?', vraagt Coos hartelijk. Ik heb Coos leren kennen in la Frayssinette en dat schept een band. Elke keer als ik hem tref als danser of als DJ achter de knoppen, is het fijn hem weer te zien.

Coos intrigeert als geluidsfreak en liefhebber van alternatieve muziek.

Een lang electronisch nummer van Klaus Schulze

Eerste stereo

'Onze eerste Philips stereo pick-up kwam toen ik twaalf was. Mijn ouders draaiden klassiek. Wij kinderen vonden dat wel mooi, maar we wilden meer. Van chansons tot experimentele jazz.

De lange elektronische nummers van Klaus Schulze brachten me later zelfs in een roes.

Popfestival van Kralingen 1970

Op het Popfestival van Kralingen mocht alles. Na het Amerikaanse Woodstock was dit een hoogtepunt in de Nederlandse Hippy-beweging. Daar werd marihuana voor het eerst door de overheid oogluikend toegestaan.

'Nee, ik had geen lange haren, in feite was ik best netjes. Ook nooit gerookt. Maar het Popfestival van Kralingen was een mijlpaal. Ik genoot van de live muziek en de sfeer van vrijheid.'

Tango en vrijheid

'Ik heb de tango in de jaren tachtig geprobeerd, maar knapte af op alle regels, die je moest kennen, nog voordat je ging dansen. Dat druiste in tegen mijn behoefte aan vrijheid.

Anno 2000 trouwde ik met Ellen. Ze gaf me een tango cursus cadeau. Ik moest wel. Gelijktijdig kwam Gotan Project met een prachtig nieuw geluid. Nu was er geen ontkomen meer aan. We namen les bij de jonge Hugo en Marieke, die ook minder aan regels hechtten.'

Traditionele muziek

'De klassieke tango, die Remy draaide, klonk stoffig en saai, mede door de geluidskwaliteit. Alle tanda’s leken op elkaar. Ik wilde variatie.

Neem de muziek van het oude Orquesta Tipica Victor met zijn subtiele riedeltjes.

Mooi, maar ik zoek graag de verbinding met het heden.'

Nieuwe muziek

'Ik houd van de complexiteit, de verscheidenheid en het volle geluid van nieuwe tango.

Hoor hoe Gotan, Bajonfundo en Otros Aires van elkaar verschillen!

Luister eens naar Santa Maria de BA uit de film Shall we dance? met Richard Gere en Jennifer Lopez. Heftige gebaren, vertragen en versnellen wisselen elkaar af. Dat vind ik spannend. De tegenwoordige orkesten houden de tango levend!'

Pugliese

'Pugliese is ook meester in afwisselingen en neemt voor mij een aparte plaats in onder de klassiekers. Zijn muziek nodigt uit tot dramatiek op de dansvloer.’

Geluidsfreak

Soms zie ik Coos op een salon met oordoppen op. ‘Ik kan dat geluid niet aanhoren. Dat is het nadeel als je goed hoort. Het wordt steeds lastiger om slecht geluid te verdragen. Luister maar eens naar het verschil.’

Coos laat me hetzelfde nummer horen in verschillende kwaliteiten. Ik hoor het verschil niet… Een kwestie van oefening, neem ik aan.

'Goede geluidskwaliteit schept rust op de salon. Voor een goede balans moet je lage tonen vaak versterken, door de kwalijke invloed van de MP3 compressie. Het middengebied wordt dan minder schel.'

Chaloupee van René Aubri

Opbouw avond

'Meestal werk ik chronologisch. Ik begin met oude muziek en werk dan toe naar nieuwe tango, met tussendoor 'hebbedingetjes', als Chaloupee van René Aubri Ik voer op speelse wijze de dramatiek op.

Gira Gira van Orquesta Tipica Andariega

Afhankelijk van de avond kan het steeds heftiger worden. Dan draai ik hedendaagse muziek, zoals Gira Gira, vaak gestoeld op klassiekers.

Ik houd ook veel van Otra uit Rotterdam en ik zie uit naar hun eerste CD in januari.

Tegen het einde van de salon speel ik de rustige alternatieve nummers.'

Roma Neotango Marathon 2017

Neotango-festivals

'Neotangograve Bremen, Neotango Toulouse, Red Rabbit Neotango-festival Rome, ik loop ze allemaal af. Het is er ontspannen, creatief, vrij en zonder keurslijf. Er is ruimte om te experimenteren. Dáár gebeurt het!’

Coos staat aan de wieg van nieuwe ontwikkelingen. Zijn popfestival is nog niet voorbij.


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page