top of page
Zoeken
  • Kristof Elst

Amper een jaar tango


Direct op hol

Iets meer dan een jaar geleden ontmoette ik een vrouw die mij eerst het hoofd en daarna de voeten op hol bracht. In juli startte ik met privélessen bij Arthur Abel en later Siobhan Richards.

Mi Serenata van Edgardo Donato

De eerste dans

Stuntelig vroeg ik mijn vriendin tweeënhalve maand later voor mijn eerste dans ooit en wandelde ik haar vier tango’s lang rond de dansvloer. Dit alles zonder kleerscheuren en onder het waakzame oog van DJ Siobhan die ons zacht in een Donato tanda had geloodst en er zo tegelijkertijd voor zorgde dat 'Mi Serenata mijn favoriete tango werd.

Groepslessen

Na die eerste dans had de tango me in zijn greep. Ik nam lessen in de halfgevorderde klas van Siobhan Richards in Gouda en later ook van Karin Venverloo in Amersfoort, docenten met een eigen achtergrond en leerstijl. Voor mij bleken postuur, omhelzing en goed luisteren het belangrijkst.

Postuur

Het postuur is het fundament van de tango. Ik heb geleerd dat een goede houding zorgt voor een betere balans, een betere as en je makkelijker te volgen maakt. Verander in een zak aardappelen en de connectie met je partner verdwijnt. Sta rechtop, voor jezelf.

Omhelzing

Je omhelzing moet ervoor zorgen dat je volger zich veilig en comfortabel voelt. Te strak geeft een gevoel van verstikking. Te ruim geeft weer een gevoel van verlorenheid. De meeste volgers houden van een zachte omhelzing.

Muzikaliteit met Murat Erdemsel

Goed luisteren

Luister naar het huilen van de violen, het stompen van de contrabas en de lichtheid van de piano. Probeer vanuit de maat in de muziek te stappen. Vertraag wanneer de tenor in je oor huilt, of stap lichtvoetig wanneer de violen frivool worden. Vertel de volger wat je hoort. Voeg kleur toe en verras haar.

Een jaar is zo voorbij

Met deze drie elementen kon ik al een jaar voort.

Wie weet hoe lang ik bezig ben met een element als connectie.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page