top of page
Zoeken
  • Martien Bron

Beter dansen met Feldenkrais


In gesprek met Pingel Braat, tangoworks,nl

Na op CS Rotterdam een OV fiets geregeld te hebben stap ik de zomerse warmte in en onder een dreigende wolkenlucht fiets ik langs Museum Boymans, de Kunsthal en het Sophia ziekenhuis, tenslotte ga ik de Coolhavenbrug over en dan ben ik gearriveerd in de studio van Pingel Braat en Peter van Enk van Soultango in Rotterdam.

Eenmaal binnen barst een tropische regenbui los.

Verhuizing

In de studio is het koel en deze oogt kaal, posters en kastjes zijn weggehaald, er resten slechts gaten in de muren.

Pingel vertelt dat zij klaar zijn voor de verhuizing naar een nieuwe plek. We zitten op een bankje langs de kant van de studio. Er heerst rust, geen geluiden van buiten. Ik ben benieuwd om van Pingel te horen hoe ze Argentijnse Tango en Feldenkrais combineert.

Wat is Feldenkrais?

Moshe Feldenkrais (1904-1984) was een Israëlische natuurkundige en bedenker van de Feldenkrais methode.

Doel is het menselijk functioneren te verbeteren door kennis van de eigen beweging.

Nederland heeft een 3 jarige Feldenkrais opleiding en een Feldenkrais vereniging.

Pingel: ”Feldenkrais is aandacht voor je lichaam in beweging, dat is het belangrijkste van deze methode. Veel bewegingen die we maken zijn zo vanzelfsprekend dat we ze achteloos maken zonder erbij na te denken.

Ook merken we vaak niet hoe bewegingen ons lichaam belasten. Dat komt omdat onze aandacht ligt bij wát we moeten doen en niet bij hóe. Bij Feldenkrais is de focus juist op hóe. Je onderzoekt bijvoorbeeld een draaibeweging en ontdekt dat je kunt draaien vanuit je hoofd, vanuit je schouders, je handen en armen of vanuit je bekken, je benen en je voeten”.

Pingel neemt in haar Feldenkrais en Tango lessen ruim de tijd om bewegingen uit te proberen en erachter te komen wat het prettigst voelt. Feldenkrais betekent vertragen van bewegingen om ze bewuster te doen. Het gaat om begrijpen en voelen. Het uitproberen van bewegingen is vergelijkbaar met een baby die leert bewegen en al doende zijn/haar eerste stapjes zet. Door Feldenkrais ontwikkel je vooral je kinesthetisch gevoel.

De subtiliteit van Feldenkrais

Hoe combineer je Feldenkrais met Tango?

Voor Pingel is Feldenkrais de basis voor tango, maar ook de basis voor lekker dansen, het is een ‘voelings-supplement’.Volgens de Feldenkrais methode begint alles bij bewustzijn: wat beweegt jou, hoe beweeg je, wat voel je in je lichaam?

Jazzdance

Pingel, in Jazzdance opgeleid aan de Maria More Academie, danste in 1997 samen met Peter van Enk voor het eerst een tango op hun eigen bruiloft en ze zijn daarna niet meer gestopt. Na 5 jaar tangoles geven ze vanaf 2002 zelf tangoles.

Doorvoelen

Pingel wilde in de loop der tijd meer weten en begrijpen over menselijk bewegen en deed de Feldenkrais docenten opleiding. “Feldenkrais staat voor het ‘door-voelen’ van bewegingen door ze te doen, te herhalen, te variëren, te vertragen en ermee te spelen. “Beweging blijft boeiend voor mij, daarbij gaat het mij niet om goed of fout of mooi of lelijk.”

Niet oordelen

Pingel merkt dat leerlingen snel een oordeel hebben over hun manier van bewegen en dansen: een giro was niet goed of de ocho is niet mooi gelukt. “Bij de Feldenkrais lessen laat ik leerlingen spelen en stimuleer vragen stellen in plaats van oordelen, zoals ‘op welke manieren kan ik makkelijker draaien, of hoe kan ik in mijn omhelzing meer ontspannen?’

Pingel & Peter in het park, Foto Beeldsmaak

Eerst Feldenkrais, dan Tango

Pingel geeft Feldenkrais lessen naast tango zodat leerlingen beter begrijpen hoe ze bewegen, maar ook ontspannen en durven te experimenteren om uit te vinden wat het beste bij hen past.

Eerst Feldenkrais en daarna tangoles, dat is de beste combi, vindt Pingel.

Snelle vooruitgang

“De Feldenkrais methode is een effectieve en doortastende methode om snel vooruitgang te boeken met tango”, aldus Pingel, “Er is aandacht voor je lichaam en je bewegingen, voor hoe je het doet en hoe het ook nog kan”.

Je eigen tango dansen

Pingel: ”Het gaat mij erom dat mensen hun bewegings- mogelijkheden leren gebruiken, deze wakker maken en uitbreiden om mooi en fijn te kunnen dansen”.Pingels credo is: “Ik heb het nog nooit gedaan, ik denk wel dat ik het kan”. Zowel in Feldenkrais als in de tango stimuleert Pingel mensen in hun eigen kracht te gaan staan en zelf leider te worden. Je eigen tango dansen, daar gaat het haar om.

Verschillende invalshoeken

Pingel gebruikt hiervoor tango-techniek, lichaams- en bewustzijns- oefeningen, spelletjes en bewegingsopdrachten en ziet het als leren van binnen naar buiten.

Zijn jouw studenten te herkennen op de dansvloer?

"Ik zie dat mijn leerlingen vooral zichzelf zijn op de dansvloer en dat ze spelen en creëren met tango ingrediënten.

Ik merk het zelf al

Na twee uur praten en voordoen ronden we af. We nemen afscheid en ik stap weer op mijn fiets. Er is iets veranderd bij mij en hoe ik beweeg. Ik heb meer aandacht voor mijn lopen, hoe de trappers ronddraaien, kijk bewuster om me heen en zie de zon en het mooie Rotterdam.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page