top of page
Zoeken
  • Martien Bron

Heerlijk om haar in mijn creatie te zien dansen


In 2015 kwam Nicole met haar eerste collectie met rokken en jurken.

Nicole Jeanette, eigenaresse van Jelena-Dancewear, heeft een nieuwe collectie uitgebracht met rokken, jurken en nu ook broeken, topjes en bolero’s.

Allemaal voor vrouwen.

'De tangomannen komen ook aan de beurt, maar eerst moet mijn vrouwencollectie perfect zijn, dan ga ik met broeken voor mannen aan de gang. Kijk hier liggen de stoffen al klaar.'

Nicole Jeanette in haar atelier. Fotografie Martien Bron

Ik zoek Nicole op in haar atelier in een boerderij in Westerbroek, een afgelegen dorpje oostelijk van de stad Groningen.

“Nee hoor, zo afgelegen is het niet. Ik krijg hier tango-danseressen en -leraressen over de vloer, die een rok, een jurk of een setje op maat willen. Dat is fijn om te doen.

Luisteren naar wat de dame wil, adviseren, samen stoffen uitzoeken en dan maken.

Het geeft me voldoening, haar later in mijn creatie te zien dansen.'

Nicole heeft rust en ruimte nodig

'Hier kan ik alleen zijn met mijn stoffen, ze verwerken en vormen, net zolang tot ik tevreden ben over het ontwerp.'

In haar sfeervolle atelier heerst orde. Er staan lange lage kasten met rollen stoffen en rollen kant in allerlei kleuren. Op de grote tafel in het centrum van de ruimte een naaimachine en een coverlock machine. Tegen een muur staat een paspop aangekleed met een zwart setje.

'Ik ben hier mee bezig en het is nog niet af. Kijk op de rug zijn gekruiste banden.'

Nicole werkt niet met papieren patronen. Hoe dan wel?

'Ik doe het op gevoel en op het oog in combinatie met mijn ervaring.

Ik wil iets unieks maken, geen enkele rok of jurk die ik maak is hetzelfde.'

Bij Nicole vind je geen blauwe rok in de maten, 36, 38, 40 42, 44, 46, zoals in de doorsnee kledingzaak.

We lopen langs de rekken en inderdaad wat ik ook bekijk, iedere rok of jurk is uniek en mooi door de stofkeuze, de kleuren en de snit.

Wat zijn je mooiste ontwerpen?

'Zo kijk ik niet. Ieder ontwerp is als een kindje dat ik los moet laten als het af is en verkocht wordt.'

Ze laat me een rok zien van lichtblauwe stof, tegen turquoise aan, houdt hem vóór zich en laat hem bewegen. Ik zie een patroon van bamboe-bladeren.

Wat voor stoffen gebruik je?

'Lycra, want dat zit als een tweede huid om je heen, het gaat niet kapot als je met je hak erin haakt en het droogt snel. Lycra wordt ook gebruikt voor turnpakjes, het is licht en zeer soepel. Ik koop mijn stoffen in Duitsland en Italië. In Nederland ken ik een groothandel waar ze wel eens wat hebben, maar daar is weinig keus.

Verder vind ik het belangrijk dat mijn stoffen eerlijk zijn geproduceerd. Ik wil nog een keer naar Como (It.) om stoffen in te kopen, daar is veel keus en de kwaliteit is perfect.'

Mode-fotografie Carolien van Leeuwen

Heb je een thema voor je nieuwe collectie?

'Ik doe niet aan thema’s maar als je een thema wilt horen, dan zou ik mijn nieuwe collectie Uitbreiden willen noemen. Naast rokken en jurken, heb ik nu ook broeken, tops en bolero’s. Hiermee wil ik de dames nog meer tegemoet komen in hun kleding-wensen.

Ik luister naar mijn klanten en wil weten wat ze aan willen bij het dansen.

Kleding waarin ze zich èn mooi èn comfortabel voelen. Dat brengt mij op ideeën, zoals bolero’s maken met mouwtjes, iets waar oudere tanguera’s behoefte aan hebben. Ik ben nu bezig met een kokerrok, dat is een hype op sommige plaatsen in de tango wereld.'

Maar kun je dan dansen in een kokerrok?

'Inderdaad, het klinkt tegengesteld voleo’s en gancho’s in een kokerrok. Maar mijn oplossing is aan beide zijden een split. Eerst had ik een split middenachter, maar toen ik daarin ging dansen bleek dat niet te werken. Ik heb dat opgelost.'

Hoe zie je de toekomst van Jelena-D?

'Ik ga verder groeien, dat weet ik zeker. Drie jaar geleden ben ik begonnen met rokken en jurken en nu heb ik mijn collectie verder uitgebreid.,

Ik maak nu ook broeken, tops en bolero’s. Mijn doelstelling is onveranderd gebleven: Tanguera's laten stralen, ook dames met grotere maten. Die komen onvoldoende aan bod in de meeste tangomode-winkels, voor hen is de keuze daar vaak minimaal.

Ik hoef niet groot te groeien met personeel en zo. Het maakt me gelukkig iets unieks te maken dat gegoten zit om de vrouw of de man en waarin zij of hij heerlijk kan dansen.”

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page