top of page
Zoeken
  • Pieter van Gendt

Harry, spring-in-het-veld


Harry Sablerolle is 82 jaar jong. Kom naar salon De Plantage in Amsterdam en je ziet zijn vrolijke verschijning op de dansvloer. Hij is energiek en maakt grapjes. Hij heeft vele liefhebberijen, waaronder… het fotograferen van damesbenen. Kan dat zomaar?

Harry Sablerolle

Harry is net verhuisd naar een enorme flat in Diemen. 'Ik weet niet of dit een blijvertje is. Na 40 jaar in een vrijstaand huis te Amsterdam Noord, voel me hier opgeborgen op 8 hoog. Ik moest snel beslissen.' Dan barst Harry los over zijn turbulente leven.

Hij begon als administratief medewerker bij een makelaardij in ruwe tabak, was vijf jaar taxichauffeur maar vertrok om politieke redenen. Hij had succes in een staffunctie bij boekhandel Scheltema & Holkema, zette een handelsfirma op in kattenbakvulling en werd daarop een gewaardeerd onderwijzer.

Harry filmt Birkit & Muzaffer met Oliver & Marisa in de Grotekerk te Utrecht

Harry had een eigen zeilboot in Friesland en een gezin met 3 kinderen.

In zijn vrije tijd maakte hij zich politiek sterk voor de ontsluiting van Amsterdam Noord en deed mee aan straat-opera.

Hij vogelt met zijn verrekijker, schrijft gedichten, maakt boeken en wordt gevraagd om te filmen of te fotograferen. Hij danst al 20 jaar 3x per week tango

Harry bruist van het leven, en praten… dat doet hij honderd uit.

'Die damesbenen', zeg ik om ter zake te komen,'hoe zit dat?'

'Er is meer in de tango, dat ik wil vereeuwigen. Handen die elkaar vasthouden, portretten van dansers. Kijk maar naar mijn portret-collages in De Plantage.'

'Damesbenen fotografeerde ik al een een jaar of 5, toen in 2004 het Argentijnse tangomagazine El Tangauta verscheen met één van mijn foto's op de voorpagina.

Daar ben ik best trots op. Geen cent voor gevangen, maar het was wel een aansporing om door te gaan. Nu zie ik mijn benen-foto’s bij dansers thuis aan de muur hangen.’

'Je fotografeert nu ruim 15 jaar damesbenen in de tango. Is dat een sensueel genoegen?', vraag ik op de man af. Harry wordt wel eens als oude snoeper gezien. 'Niets is mij vreemd. Ik knuffel graag, maar zelden is de dans voor mij ook sensueel. Het gaat niet om seks.

Damesbenen zijn voor mij in de eerste plaats een esthetisch genoegen, in combinatie met jurken, nylons, enkels, schoenen, gelakte nagels.

Denk aan de lijnen, de uitloop naar de voeten…’ Harry weet me te overtuigen.

'Vraag je de dames van tevoren of je hun benen mag fotograferen?' 'Natuurlijk,' zegt Harry, 'Gelukkig is iedereen in de salon ijdel en krijg ik maar zelden nee te horen. Wel ben ik minder brutaal dan vroeger. Ik maak complimenten, maar ben niet op de versiertoer.’

'Tiene buenas piernas,' zeg ik wel eens. 'Vrouwen willen zweven.'

Harry kan zo nog jaren doorgaan, benevolente (red.).

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page